Direktlänk till inlägg 26 oktober 2013

The Expendables 2

Av theotherside - 26 oktober 2013 02:54

Ett Gert Fylkingskt ÄNTLIGEN och än en gång måste jag försöka påminna mig att inte lyssna på vad andra tycker om en film utan ta reda på det på egen hand och faktiskt se filmen, för den här var faktiskt bättre än sitt rykte och på sina håll var uppföljaren lite bättre än vad första filmen var. Men det är fortfarande tröttsamt att dialogen framför allt är så stolpig att man kan tro att det finns endast en anledning att dialog finns alls i filmen- att skådisarna ska få leverera punchlines. Hela tiden. Efter i princip vad som helst som en karaktär har gjort innan, eller efter en actionsekvens, så kommmer en som det är meningen snitchig punchline som inte alltid sitter där den ska. I en "vanlig" actionrökare finns det vissa moment när en punchline ska komma in, och i de flesta fall brukar man vara duktig på att välja ut rätt tidpunkt men när de kommer i en så strid ström som de gör i The Expendables 2 så blir det tröttsamt och mest irriterande i stället för att ge den där lilla extra udden efteråt. Men om man struntar i allt som har med högtraviga "filmexperter" och annat som inte går igång på mer än att en actionfilm minsann ska enbart vara i klass med Leon eller Heat eller Die Hard, ja då har man inte mycket att hämta här. Men jag tycker det här var okonventionell underhållning som gör sitt jobb, om än inte bra eller med någon finess så får man i alla fall non stop action. Och som plus i kanten- tre av de största actionskådisarna från 1980-talet. Jag menar, fan man kan knappast kräva mer faktiskt av en sådan här film. 





                                 LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN ÄNNU.

 

 

 

 

 


Stallone fortsätter sin vana trogen att spela en karaktär som är stelare än vilken modedocka som helst samtidigt som han mumlar ur sig något som i alla fall ska påminna om repliker, men han har fortfarande charmen kvar på något sätt. Det är lite värre med herrarna Schwarzenegger och Willis. Tacksamt är att båda har en större roll i den här filmen än vad de hade i första, men det hade faktiskt inte gjort något om de hade fortsatt att finnas i skuggan av handlingen. Även om det var nice i slutet på flygplatsen då referensrunkandet till skådespelarnas tidigare insatser i actiongenren och äntligen kom det in lite humor ( alldeles för sent dock) och Arnold väser: "Min sko är större än den här bilen" och det blir lite "kommer Rambo snart också eller?" och "Du har kommit tillbaka tillräckligt, nu är det min tur" och " Yippee ki yay". Det var dock inte så intressant med Jean-Claude Van Dammes medverkan och han gör inte lika dåligt ifrån sig som i den senaste Universal Soldier-filmen men inte gör han speciellt mycket mer här och han gör ingenting med den minsta glimt av humor heller. Gäsp-varning utfärdad för den här skurken faktiskt. Chuck Norris var i alla fall en härlig skådis att återse igen. "Ensamvargen" gör väl knappast något som är direkt minnesvärt men han påminde mig i alla fall om att det ju är han som egentligen borde spela huvudrollen som Captain America- mer puramerikansk än Norris kan man väl helt enkelt inte vara? 




                       


Jag störde mig inte så mycket på Nan Yus medverkan heller som jag trodde jag skulle göra, men det är som vanligt att ett grabbgäng på film inte får vara just bara ett grabbgäng länge nu för tiden. Och det skulle inte förvåna mig om det i brudarnas version av ExpendaBelles så får ingen man vara med i brudgänget eventuellt inte mer än som "komiskt inslag" och helt underordnad actionbrudarna. Men när det är grabbfilmer ska minsann tjejerna vara lika duktiga, eller duktigare, än sina manliga motspelare. Jag minns bara hur fruktansvärt det var i de två Charlies Angels-filmerna som förpestade bioduken för några år sedan, där de tre kvinnliga änglarna var superduktiga på allt medan de flesta männen antingen var kåta korkade idioter eller mest bara komiskt överspelande figurer. Usch...


Sammanfattningsvis tycker jag lite bättre om tvåan som utspelas på lite fler olika ställen jämfört med ettan, som i huvudsak utspelades på två ställen. Det blir också intressantare när hämnd är en av drivkrafterna för Stallones figur, samtidigt som det på inget sätt känns som det viktigaste- man ska även lyckas hitta plutonium som hamnar i orätta händer och man hade gott och väl kunnat göra storyn tätare genom de här ingredienserna. Men det känns aldrig riktigt på allvar tyvärr och det är väl den stora bristen som den här filmen lider av. Men som rak action vilken trist fredagskväll fungerar filmen i alla fall.


Nu hoppas jag bara att man även i den tredje filmen fortsätter att få med roliga skådespelare från de gamla goda tiderna, vilket verkar gå alldeles utmärkt, och dessutom tycker jag man ska satsa på att få in mer humor samt kanske en lite bättre manusbearbetning. Tredje gången gillt, men orkar vi verkligen med att se ungefär samma sak även en tredje gång? Jag är inte så säker på det för jag känner mig mätt och belåten nu. 








 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards