Alla inlägg den 7 september 2013

Av theotherside - 7 september 2013 07:00

Fan, jag är riktigt dålig som inte har sett den japanska filmen Oldboy och efter att ha sett trailern för den amerikanska nyinspelningen blev jag riktigt sugen på att se originalet. Skärpning! 






Av theotherside - 7 september 2013 05:00

Jag har lite fördomsfullt undvikit den här trailern då jag tidigare sett att det är Luc Besson som regisserar den, och den regissören har mer än väl förbrukat mitt förtroende under de senaste åren. Långt ifrån klassikerna som Besson levererade tidigare ( behöver väl bara nämna Leon, men kan väl också samtidigt skriva Det femte elementet) så har han ägnat sig åt att producera hjärndöd action ( Transporter, Taken någon?). Men efter att ha blivit övertalad att se trailen så är jag försiktigt positiv till The Family. Det kan ju inte gå käpprätt åt helvete när Martin Scorsese är inblandad som producent? Jo, det kan väl det, när det ju är Besson som regisserar. Men då får man förlita sig till tre veteraner som alla är samlade här, Robert De Niro, Michelle Pfeiffer och Tommy Lee Jones. Fast å andra sidan, De Niro har verkligen vikit ned sig de senaste åren och Lee Jones spelar oftast enbart en och samma roll nu för tiden. Så återstår bara att säga att Pfeiffer verkligen ser ut att stortrivas i sin roll, och det märks ganska väl redan i trailern... Återstår att se hur den här filmen egentligen artar sig. 




Av theotherside - 7 september 2013 04:00

Jaja, jag vet, det här är väl inte egentligen bra men det är fredagnatt/lördagmorgon och den här hade jag faktiskt mer än gärna slösat bort en fredagskväll med, så jag tänker se den här så fort chansen finns. Löjligt, uppskruvat och smågalet men Bounty Killer ser i alla fall att bjuda på lite underhållning och det inget fel med det ibland. Dessutom- två skådisar från tiden föra 2000-talet finns med här- Gary Busey och Beverly D'Angelo! 







Av theotherside - 7 september 2013 02:00

En intressant vinkel och något som är alldeles nytt- att man under ett dygn per år är helt fri från straff och kan begå nästan vad som helst och döda dem som inte har råd att sätta sig bakom påkostade säkerhetssystem- utbyts mot en ganska ordinär thriller ju närmare slutet filmen kommer. The Purge hade mycket lite nytt att komma med och framför allt vill jag kräkas över den puramerikanska familjen som allting kretsar omkring- allt som egentligen saknades var att både fru och dotter var blondiner så hade bilden varit perfekt. Nu försöker man i alla fall att göra det lite mer intressant med en son som verkligen ser ut att ha något "problem" och en dotter som inte omedelbart gör som käre pappa säger åt henne att göra, men mycket mer spännande än så blir det inte.






LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.

 

 

 

 

Och för att fortsätta på klichémanegen som så förutsägbart krattas upp medan filmen rullar på så har man gjort sitt bästa med att skildra samhället eller den problematik som finns med att man en natt om året låter människorna ha ihjäl varandra, förutom en kort, kort sekvens under eftertexterna där en man vars både söner blivit dödade under nattens upptåg och förkunnar att han har tappat sin tro för USA. Men när Michael Bay står med som producent för det här hade jag inte räknat med någon samhällskritik och det är bara att se vad den karln har gjort med poänglösa remakes av bland annat Fredagen den trettonde. Kliché nummer... Ja, det blir för tröttsamt att hålla räkningen- den fina dottern i familjen går omkring i skoluniform genom hela filmen, och jag undrar varför? Speciellt när det börjar hända saker hade i alla fall jag direkt bytt bort kjol mot jeans eller något annat passande. Vågar jag mig på en gissning så beror dotterns klädval mest av allt på att regissör och producent ville ha kjol på för att det lockar den tilltänkta målgruppen! 


 

Unless hell!


 

En förrymd Terminatorunge får alldeles för stort utrymme i filmen.


   

Sådär ja, ett par snygga ben livar upp vilken hemsk kväll som helst...

 

     

Spooky.

 

     


När skurkarna först anläder får jag kraftiga vibbar av Clockwork Orange, men det här gör man ingenting av och istället blir det de vanliga, psykopatiska fånskallarna som spelar närmast komiskt över i sina försök att verka "galna" och det blir enbart tröttsamt och förutsägbart. Gissa vem som är mest normal i det här galna gänget? Just det gissade ni på ledaren så vann ni härmed en saltad jordnöt.  


Sedan slutet. Ja jösses, man kan alltid försöka sig på en twist, det är alltid välkommet och vem kan någonsin förglömma en tvist a la Sjätte sinnet. I The Purge blir det däremot ingen minnesvärd vändning. Det blir i det närmaste ännu mer komiskt hur regissören försöker få till det där lilla extra lagom innan slutet så filmen inte ska bli en lättbortglömd direkt-till-dvd som den ju ändå trots allt är. En intressant tanke jag fick var i alla fall hur hurtige Robert Aschberg skulle ha löst den här grannfejden om den hade funnits i verkligheten(!). 


Nåja kort och gott, det här tycker inte jag var speciellt bra och det hade kunnat bli bra om man hade gjort det rätt vilket jag tror jag har nämnt mer än tillräckligt hur jag hade velat ha den här filmen. Slutomdömet nu blir att det var hyggligt sevärt för stunden men inte något mer än så! 





 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards