Direktlänk till inlägg 4 september 2013

Ivans XTC

Av theotherside - 4 september 2013 02:15

Filmen kör med dokumentärgreppet och Ivans XTC känns lite dokumentär, men inget nytt under solen här direkt utan det gamla vanliga om kändisar som festar lite för hårt och som ligger runt med vackra kvinnor till höger och vänster och som redan innan förtexterna rullar igång är förutbestämd att dö. Ingenting nytt under solen med andra ord, och filmen haltar på ostadiga styltor från början till mål och hela tiden undrar jag varför jag ens orkar fortsätta titta. Svaret är emellertid inte för att filmen blir bra vid något tillfälle utan för att jag har bra sittfläsk och orkar ta mig igenom det mesta ( och det värsta). Däremot undrar jag hur fan det är möjligt att så fort man söker på den här filmen så hittar man reklamtexten " Ivans XTC är filmen som skakade Hollywood och avslöjade den nakna sanningen om Hollywood." Hmm ursäkta mig men... skakade om, och berättade den nakna sanningen om Hollywood? Please, sådant har vi sett bättre utfört i inte minst femtio andra filmer och att kändisarna knarkar och ligger runt torde knappast överraska eller skaka om någon? 

 

 

 

 

LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN ( MEN HAR DU EJ SETT DEN, VAR GLAD FÖR DET).

 

 

 

 

 

Det är ändå lite konstigt hur bortskämd man har blivit på kort tid med knivskarp bild i hur hög upplösning som helst, likaså knivskarpt ljud för båda sakerna saknas i den här filmen ( bland mycket annat) och den är "ändå" från 2000. Och trots att filmen inte har så jäkla många år på nacken känns den ändå äldre än Bibeln, för man känner det som att Bibeln är nyskriven jämfört med hur modern Ivans XTC känns. 

 

Peter Weller trodde jag skulle vara en anledning till att se filmen, men ack så fel jag hade. Gamle Robocop-skådisen gör egentligen ingenting fel och han spelar ungefär den typ av snubbe som man kan skönja redan på filmens omslag, men han gör ingenting utöver det han "ska" göra och det här är ingen roll som jag kommer att minnas honom för. 

 

 

 

   

 

The good old days. 

       

Hur många fler såg den här filmen på grund av hennes namn på omslaget? Kan inte någon göra en undersökning, jag är faktiskt intresserad av svaret...

   

 

Dessvärre var också en av anledningarna till att man orkade se klart den här Victoria Silvstedt, och knappast på grund av hennes skådespelartalanger. Men för att vara ett av namnen som marknadsförs hårdast på filmens omslag så har hon en extremt liten roll här och är knappast värd att ses på grund av henne. Då finns det annat där man får se betydligt mer av henne...

 

Om man ska hitta något förmildrande om eländet så tyckte jag om två saker- för det första att huvudpersonen Ivan hade en så fin relation med sin hund, och hunden var nästan den enda som han verkade bry sig om på riktigt. För det andra är tydligen filmen baserad på Leo Tolstoy och dennes bok " The Death of Ivan IIlich". Om filmen är boken förtrogen har jag ingen aning om, men jag blev i vilket fall som helst lite nyfiken på att kolla upp och eventuellt läsa igenom Tolstoys bok för den kan omöjligt vara lika dålig som den här filmatiseringen! 

 

Se inte detta, bespara er Ivans XTC!

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards