Alla inlägg den 3 september 2013

Av theotherside - 3 september 2013 02:00

Det är något som är galet med senaste filmen från mästaren ( eller ska man från och med nu börja skriva forne mästaren?) Brain De Palma, för efter att filmen har rullat igång känns det inte riktigt som att man bryr sig om någon av de två kvinnor som filmen kommer att handla om- spelade med varierande framgång av Noomi Rapace och Rachel McAdams. Jag känner att jag helt enkelt inte bryr mig om de här två karaktärerna och det som händer sedan utgör en mäkligt liten effekt på just den där känslan. Tråkiga karaktärer som inte säger mig något alls, spelat med väldigt lite intensivitet från McAdams, och som vanligt, Rapace. Något fel på ingrigen är det, som inte känns ett dugg nyskapande eller speciellt smart och av någon anledning drar mina tankar åt Basic Instinct ( framför allt en scen får mig att tänka på den gamla filmen med Sharon Stone i huvudrollen). Fast jag ska inte klaga egentligen, jag har under en längre tid trott att den gamla fina filmgenren "erotisk thriller" är på frammarsch men jag hoppas verkligen att de andra filmerna inom samma område visar sig ha betydligt mer innehåll än vad Passion har. 





LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.

 

 

 

 

 

 

 

 


Jag blir inte klok på Noomi Rapace, och jag förstår inte varför hennes bleka insatser i Babycall och Promethus hyllas så sjövilt i svensk press. Är det så dåligt med verkliga talanger som försöker slå sig fram på andra sidan Atlanten så att mindre bra skådisar måste tokhyllas? Eller beror det helt enkelt på att hon just är kvinna, och av den anledningen helt enkelt ska hyllas i svensk press? Misstänker starkt att det förhåller sig på så vis. Nåväl inte heller i den här filmen övertygar Noomi mig, vilket hon aldrig har gjort hittills och efter det här makabra överskådespelandet och apatin så kan hon väl inte få någon mer roll framöver? Men, det vet jag ju redan att hon har av outgrundlig anledning.


Det verkar också som att regissör Palma har dragit in lokala tyska skådespelare lite här och var utan att det egentligen tillför handlingen eller händelserna på något avgörande vis. Man kan ju undra vad anledningen var, billigare arbetskraft i Tyskland jämfört med USA eller?




         

Lite 1990tals-feeling här inte sant?


 

Galet överspel eller underspel av Noomi, svårt att avgöra...

 

   

18-årsgräns om sådant här material visas upp i en spelfilm nu för tiden, eller hur var det nu...

 

   

Ojoj.!

 

   

Det är bra att en kvinnlig chef har akvedat utrustning liggande i byrålådan när behovet blir pockande.  

 

 

 

 


Om man tittar åt andra hållet är det väl skolboksexempel på kvinna med makt som Rachel McAdams tyvärr får visa upp, vilket är ganska tråkigt numera. Varför är det nästan så att alla kvinnor med makt på film i sådana här sammanhang måste vara riktigt bitchiga, sno andras idéer och vara alldeles, alldeles iskall? Är det vad som krävs för att hålla sig kvar på toppen där det blåser som mest och man är ständigt utsatt och måste bygga upp en mur omkring sig så man närmar sig psykopatiska tendenser? 


Det är i vilket fall som helst riktigt tråkigt att se hur en regissör som Brain De Palma verkar gå ned sig alltmer, för mannen som gav världen filmer som Scarface och De omutbara borde ha så mycket mer än såhär att ge. Att Palma sades vara en rekrination av Hitchcock i början av sin karriär ( vilket inte alls stämmer längre) syns i alla fall ganska tydligt i Passion, då stråket från Psycho används lite för ofta. Och för att tillägga det onödiga- slutet är alldeles för omständigt för filmens bästa. Vilket kanske ändå säger en hel del om filmen i övrigt. 


Nej det här var en riktig kalkon och ingenting annat. 





 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards