Alla inlägg den 3 april 2013

Av theotherside - 3 april 2013 23:45

Men vad fan var det här egentligen? A Dangerous Method känns mest angelägen för dem som har förkorvat sig i allt som har med psykologerna Freud och Jung att göra, och den här filmen hör hemma i klassrum som innefattar lektioner i filosofi och psykologi- hur tusan har den här ramlat ut ur klassrummens gömmor? Det är egentligen helt otroligt vilka namn som finns med i filmen- Viggo Mortensen, Michael Fassbender och Keira Knightley och hela anrättningen har fått en vanligtvis sevärd regissör som David Cronenberg!






                                        LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.

 

 

 

 

 

Det enda jag kommer ihåg efter att filmen har tagit slut är kortfattat: " bla, blah, bla... pisk, pisk... bla, blah, bla... pisk, pisk... mer blah, bla, blaha". Det finns ingen spänning i relationen mellan Jung och Sabina, jag blir inte trollbunden av de, säkerligen, intressanta men långrandiga diskussionerna mellan Jung och Freud och hela tiden kommer jag på mig själv med att önska att det ska hända något, vad som helst men sluta prata, tack. Men det händer inte speciellt mycket och det mest dramatiska är väl att vänskapen mellan de stora männen tar slut vilket inte direkt kändes så förfärligt för min del. Babblandet dem emellan tog ju slut så jag blev tvärtemot glad...

 

 

         

 

Men för att inte enbart dela ut ris så kan man väl säga att jag uppskattade miljön och de tjusiga, nästan överflådiga bilderna som Cronenberg erbjuder. Skådespeleriet finns det inte heller mycket att beklaga sig över, och framför allt Viggo Mortensen är sevärd som Freud. Däremot kan jag inte riktigt bestämma mig för om Keira Knightley spelar över eller underspelar ibland men jag tycker mest hon var irriterande medan hon var alldeles hysterisk av sig, och stundtals i vissa scener är hon enerverande men när hon har lugnat ned sig lite så spelar hon också helt okej.


Nej A Dangerous Method blir det ingen omtitt av om jag inte helt plötsligt bestämmer mig för att börja plugga psykologi/filosofi, för då kan kanske den här djupstudien av Freud och Jungs olika sätt att se på sexualiteten osv komma till använding, men annars är det inte svårt alls att glömma bort den här filmen helt och hållet. 






 

Av theotherside - 3 april 2013 22:30

Det här ser faktiskt inte så dåligt ut, även om jag tycker att familjens dotter handlar lite väl uppenbart för att så att säga "bjuda in lite spänning" i huset och att en replik från henne låter lite väl filmkrystat:"It will never be okeeey"... Men bortsett från lite sådant småsmuts så vill jag faktiskt se den här filmen efter att ha sett trailern. Men vad har det blivit av med Ethan Hawke som på kort tid bland annat medverkat i Sinister och nu denna? 




Av theotherside - 3 april 2013 15:07

Jag vet inte huruvida Dagens media skrivit fel eller inte men enligt texten och i ingressen så framgår det i alla fall att Aftonbladet har plockat bort sina porrannonser från Sportbladet på grund av att EN har framför klagomål(!). Hur är det egentligen ställt med demokratin, och vilken nymoralism flödar på redaktionen på våra två stora kvällsblaskor? Om jag inte gillar en sak i tidningarna, kommer de då att plockas bort om jag skickar iväg ett mail till dem? 


För ovanlighetens skull tycker jag i alla fall att Expressen har något vettigt att säga då Thomas Mattsson bland annat filosiferar lite: " Han drar jämförelser med sms-lånebolag som anklagas för att driva ungdomar in i skuldfällor och vinproducenter som påstås orsaka alkoholism. 

– Det hävdas mycket i debatten och snart förväntas man säga bu eller bä till annonser från partier som man kanske inte heller sympatiserar med. Är det rimligt? Jag tycker yttrandefrihet handlar om att försvara också det som man inte tycker om."

 

Laborera med tanken och fundera över hur det vore om de alltid höll en sådan här sansad ton och filosoferade lite över kvällsblaskornas roll i samhället och debatten. Nu försvarar jag inte direkt just porrannonsernas vara eller icke vara, det som stör mig är framför allt att det verkar som att en klagostämmas klinga har fått avgöra alltsammans och det gör att man ju funderar över vilka andra saker som kan plockas bort och försvinna bara för att ett antal (stollar) tycker det är dåligt, förkastligt eller omoraliskt. Men i en påstådd demokrati som Sverige där folkets röst enbart betyder något vart fjärde år så ska man inte ha alltför stor tilltro till systemet. Så klaga på gott folk, det lönar sig ju uppenbarligen... 

 

 

 

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article3668945.ece







 


 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards