Alla inlägg den 19 december 2012

Av theotherside - 19 december 2012 22:00

Usch jag tycker inte om att Roger Corman tänker bli någon slags remakekung framöver och göra om flera av hans filmer för att locka till sig en ny publik och han verkar i det närmaste vara överförtjust i allt vad 3D och nya specialeffekter heter, och jag kan nästan tänka mig hur det blir- man glömmer liksom bort allt vad handling är och kör stenhårt på effekter och 3D-bling-bling. Nej usch kanske du ska pensionera dig medan tid är istället, Corman?




http://www.moviezine.se/artikel/12081-roger-corman-planerar-aringtta-remakes









 

Av theotherside - 19 december 2012 13:50

Mr King verkar vara på berättarhumör med den här novellsamlingen som kanske kan sägas vara en variant på Dr Jekyll och Mr Hyde, i alla fall handlar samtliga fyra noveller om "det andra, onda jag" som förmodligen finns i alla människor. Vad händer om vi låter det onda jaget släppas fram? Hur långt är vi beredda att gå? Av de fyra novellerna, 1922, Storchaffisen, Schyst förlängning och Ett gott äktenskap, så gillar jag bäst Storchaffisen och Ett gott äktenskap. Ingen av novellerna är direkt dåliga- 1922 är den mest renodlade skräckberättelsen med ett lik som går igen, men samtidigt tragikomisk i den meningen att sonen i berättelsen verkligen spårar ur och vem kan klandra honom efter det hans far och han har gjort? Schyst förlängning är den med mest öppet slut, ett slut som jag på inget sätt riktigt tyckte om. Den är också den kortaste berättelsen och den hinner liksom aldrig riktigt sätta sig innan den är slut.

" Jag tror att det inom varje man bor en annan, en främling, en Beräknande Man. Och jag tror att i mars månad 1922, när himlen över Hemingford County var vitaktigt ljus och varenda åker en snöblaskig lervälling, hade Den Beräknande Mannen inom lantbrukaren Wilfred James redan fällt domen över min hustru och avgjort hennes öde. Straffet var det strängast tänkbara." S 14-15 Följande stycke tycker jag är en bra sammanfattning av i stort sett samtliga noveller. 


Det som gör Storchaffisen riktigt läsvärd vet jag inte riktigt, men jag gillar att den våldtagna författarinnan bestämmer sig för att agera och hämnas på svinet som lämnade henne att dö. Men samtidigt finns en twist med i slutet som gör att berättelsen stannar kvar i minnet. Jag gillar dessutom hur Stephen King, som vanligt, gör det så enkelt att komma in i berättelsen och jag faller för författarinnan av småmysigdeckare.

I Ett gott äktenskap finns det med allt som jag gillar- en hustru som upptäcker att hennes man inte är den som hon trott att han är genom alla år av äktenskap, och sedan fortsätter att leva med honom efter att hon upptäcker hemligheten. Varför gör hon det? Av flera olika anledningar, visar det sig. I efterorden berättar King att han baserat berättelsen på en verklig mördare, nämligen BTD-mördaren Dennis Rader, vars fru säger att hon inte hade en aning om vad hennes man sysslade med under trettiofyra år. 


 



Jag saknade däremot en berättelse om en ond kvinna, en kvinna med denna andra personlighet inom sig. King har ju skrivit om en sådan tidigare under karriären, i Lida, och i Nattsvart, stjärnlöst tycker jag att han kunde ha skrivit om någon liknande kvinnlig karaktär som visar upp sitt andra jag. I Storchaffisen och Ett gott äktenskap tvingas kvinnorna att låta det andra jaget komma fram, men jag skulle ha velat ha en berättelse där det är en kvinna som antingen mördar någon eller hittar på något annat fanstyg. 


Nattsvart, stjärnlöst är i alla fall en samling läsvärda noveller och i två av dem levererar verkligen Stephen King. Boken var svår att lägga ifrån sig tills den var färdigläst, och man börjar samtidigt att fundera över hur man själv skulle ha agerat i liknande situationer. Det andra jaget ligger under vanliga omständigheter tryggt gömd någonstans inom oss, men vad skulle krävas för att det skulle få komma fram och ta över oss helt och hållet? 

 

 

 

 

 

Jag vet inte riktigt varför, men jag tycker verkligen om den oskyldiga vita katten som tittar fram och betraktar mannen. 

 

 



Av theotherside - 19 december 2012 02:15

Det här var en ganska konstig film, men Killer Joe är inte konstig på ett bra sätt egentligen. Jag hade inte väntat mig speciellt mycket av filmen på förhand utan såg den mest på vinst eller förlust ( eller okej, handlingen lät på förhand lite lockande) och hyggligt kända skådisar fanns med i rollistan- Matthew McConaughey inte minst- och det trodde jag skulle göra alltsammans hyfsat sevärt men icke. Hygglig handling och ganska kända skådespelare resulterar inte nödvändigtvis i något sevärt eller underhållande.




LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.




Det tar väldigt lååång tid innan saker och ting börjar hända. Man utgår tydligen från att man ska tycka att karaktärerna är så intressanta att man gärna vill följa dem ett tag innan de ska slå till, men tyvärr är de bara seriefigurer och inte ett dugg intressanta. Mellan polisen/mördaren Joe och Dottie finns en lååång dialogscen som jag tycker inte tillförde något alls till själva handlingen- man förstår inte varför Joe blir så intresserad i tjejen och man förstår inte något mer med den konstiga Dottie. Jag förmodar att Dottie är själva nyckeln till alltsammans, men jag kan för mitt liv inte begripa vilka avslöjanden som det är meningen att hon ska symbolisera. 



               


Man kan kanske berömma Killer Joe för att åtminstone inte följa konstens alla regler och det är inte direkt enkelt att se vartåt filmen ska ta vägen, men kom igen... någon jävla substans får man allt se till att komma med åtminstone, så det inte känns som att man bara har slösat bort tiden genom att se filmen. Och slutet... Ja, slutet begriper jag helt enkelt inte, faktiskt. Något bra slut tycker jag inte att det var, och kanske var man inte tillräckligt intresserad så man gick miste om ledtrådar, eller så finns det helt enkelt inga ledtrådar, men jag kommer inte se om filmen inom den närmaste framtiden för att se om det finns något som jag har missat. 


Nej, Killer Joe gör man bäst i att undvika helt enkelt. 





 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards