Direktlänk till inlägg 27 november 2012

Livide- Fransk skräck gör det igen

Av theotherside - 27 november 2012 02:00

Eftersom USA i princip har gett upp och bara gör remakes på sina klassiska skräckisar och Japan har slutat att komma med överraskningar sedan den första Grudge-vågen svepte över oss, så fortsätter åtminstone Frankrike att komma med intressanta skräckfilmer. Livide är däremot inte den bästa från franskt håll, och man har låtit sig inspireras lite för mycket av fantasy och har av någon anledning med irrbloss och en magisk spegel som man kan "gå igenom". Men förutom lite små skönhetsfläckar här och var så var jag i alla fall riktigt intresserad av vad som hände under 93 procent av speltiden. 





LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.





En del saker kändes ganska bekant i Livid, och då blir jag inte förvånad när jag såg på imdb.com att en av regissörerna till den här även har varit inblandad i Inside ( som för övrigt är en bättre film). Men den här började intressant ( efter en lite seg start). Tyvärr förklaras inte en del saker, som grejen med att Luice har olika ögonfärger. Det har ingen stor del med filmen att göra egentligen, men när man ändå har bemödat sig med den detaljen tycker jag att den borde ha fått något utrymme senare. Men sådana saker funderade jag i alla fall inte på längre när de tre karaktärerna har tagit sig till huset och underliga saker börjar hända. Det är filmens bästa stund, och man börjar kanske ana åt vilket håll det lutar åt men man är ändå inte säker på saken förrän mot slutet. Och jag gillar verkligen att man inte får se några fotomodellsnygga vampyrer a la Twilight- äntligen lite råare och blodtörstigare varelser. 



             


En hel del konstiga saker finns med i den här filmen, men det konstiga ger tyvärr mest sken av att det handlar mest om utfyllnad ( den konstiga tanten som bor i huset har ju liksom tid att ägna sig åt konstigheter när hon smyger omkring ensam i sitt stora spöklika hus), och roligt var det att se i alla fall men kanske inte ger så mycket åt själva handlingen. 


Tyvärr är slutet riktigt dåligt. Kvalar lätt in i värsta sluten på någon sådan lista. Jag förstår inte vad fan som är meningen med det egentligen. Kanske att flicka äntligen får sin frid? Nej, jag tror meningen är framför allt poetiskt på något plan men jag begriper det helt enkelt inte. Ett bättre slut hade varit önskvärt, helt klart. Det känns som att Livide har tre olika delar- en som börjar med en flicka som ska jobba som vårdare och som är på praktik, sen byter det mönster snabbt och tjejen och hennes kille och en kompis till dem båda bestämmer sig för att leta efter en påstådd skatt hos en gammal kvinna som ligger i koma, och sedan blir det lite mer klassisk skräck en stund innan alltsammans utmynnar i något poetiskt... svammel. Synd, verkligen synd! Så slutomdömet blir bara ett "jaha"...






 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards