Direktlänk till inlägg 30 oktober 2012

Chernobyl Diaries

Av theotherside - 30 oktober 2012 15:54

Det här är ju ingen film som kommer att gå till världshistorien som ett mästerverk eller någonting liknande, men den är helt okej i alla fall. Jag läste lite om filmen innan jag såg den och det mesta handlade om kritik, och till viss del tycker jag att den här har fått lite oförtjänt kritik. Det finns andra, liknande filmer som har betydligt sämre skådisar och som har med riktigt pajiga effekter som förstör allt, men något utav det finns tack och lov inte med i den här. Men med detta vill jag inte säga heller att den här är den bästa film jag har sett, men den håller vad trailern lovade och är varken mer eller mindre utan påminner mycket om andra filmer i samma genre och har man sett Paranormal activity och liknande under årens lopp så vet man på ett ungefär vad man har att vänta sig i Chernobyl Diaries.




LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.





Vad är det egentligen med amerikanare som är på resande fot i världen? Det finns en uppsjö med filmer där just jänkare hamnar i trubbel, inte minst i Hostel-filmerna. Här är det ett ganska typiskt gäng amerikanare som tänker att det är en god idé att dra till ett område i närheten av Tjernobyl och lattja omkring, trots att det finns radioaktivitet kvar och att man inte ska vara där alltför länge. Vi har också den ganska uttjatade dramatiska ingrediensen med två bröder som inte verkar dra jämnt riktigt, det finns något mellan dem sedan tidigare och det verkar handla om att den ena är ganska impulsiv och gärna drar ut på farligheter, Paul. Jag gillar den här karaktären, han verkar ha eld i baken och vill hela tiden göra saker. Dessutom finns två tjejer med som börjar med att vara lite klämkäcka och söta, och som sedan mest stirrar och ser skräckslagna ut, precis som vanligt. Med det här vanliga amerikanska gänget så följer också ett par från Norge och sen när det börjar hända saker får vi höra norrmannen hojta "Oui" i parti och minut...



     



Ingen av skådisarna överspelar direkt och inte heller är det någon som känns "falsk" utan de gör helt enkelt ett helt okej jobb. Att storyn är snortunn och direkt svår att ta riktigt på allvar gör inte mig så mycket, men jag hade gärna sett att det fanns något annat än det tämligen uppenbara på det farliga området, varför inte någon människa med vapenfetisch som får för sig att bedriva lite jakt på andra människor på det området? 

Ett av filmens minus är den handhållna kameran. Eller minus och minus, men jag stör mig på en kamera som hoppar och studsar, men samtidigt är inte kamerahållaren en aktiv deltagare i den här filmen och det gör att man kommer de andra karaktärerna närmare, vilket är ett plus. Men jag vet inte riktigt om det är till fördel för den här filmen? Jag tror det hade blivit lite bättre om man hade valt en vanlig, fasthållen kamera men det är som det är med den saken. Handhållen kamera utnyttjas ändå på ett helt okej sätt i den här filmen, och ger som sagt en mer autentisk känsla. 


Något som däremot var ett stort minus var ett ganska hastigt och, (o)lustigt slut. Man får förklarat för sig vad det var som smög omkring i mörkret, men man hade ändå gärna velat veta lite mer och även varför man väljer att mörklägga det inträffade på det sätt man gör. Det känns som en lite billig avslutning...


Chernobyl Diaries var i alla fall en helt okej och ganska underhållande film att slötitta på i höstmörkret. Inget revolutionernade direkt, men så behöver det ju inte alltid vara. 





 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards