Direktlänk till inlägg 6 oktober 2012

The Raid Redemption- våldsorgie och inte mycket mer

Av theotherside - 6 oktober 2012 03:00

Ja, jag kan konstatera att om jag hade varit ungefär tio år yngre hade jag förmodligen fallit pladask för The Raid Redemption, en våldsorgie som inte har mycket till handling men som kompenserar detta med desto snabbare tempo och många, många fightscener. Men jag skulle vilja ha lite mer än så innan jag blir helt och hållet nöjd numera, och det lilla av verklig substans som finns i den här filmen räcker inte. Jag trodde den här skulle ha betydligt mer att erbjuda.




LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.





Det är helt enkelt inte riktigt så roligt att se poliser massakeras i inledningen, och sedan sista halvan av filmen är det skurkarnas tur att slaktas på löpande band. Jag tror det hade räckt gott och väl för mig förr, men just nu är jag lite inne på spåret huruvida allt det våld som finns på film numera verkligen är nödvändigt, egentligen. För det blir ju bara råare och råare. En specifik scen mitt i allt dödande och sparkande som stannar kvar i skallen på mig är den i inledningen där gangsterchefen avrättar fem killar. Ingen aning om vilka de är, eller vad de har gjort men skjutna i huvudet blir de i vilket fall. Ja förutom den siste stackaren. Kulorna i pistolen tar slut för gangsterbossen, och istället för att ladda om puffran hämtar han en hammare... Vad har det här med filmen i övrigt att göra? 


       


Blir lite glad över att det samtidigt finns lite av mänsklighet i byggnaden som blir stormad, då en av grannarna hjälper två av poliserna. Och att huvudpersonens brorsa visar sig finnas där också, och den gemensamma fighten mot en riktigt farlig, duktig motståndare är på något sätt väldigt fin. Man får leta efter nålarna i höstacken som kan väga upp allt det lemlästande som annars finns tillräckligt av. Men om man ändå ska säga något om alla slagsmål, så är de fint koregerade och trots att de utförs i svindlande hastighet så utförs de med perfektion. Det är på något sätt och vis ganska vackert. 


Men ändock hade jag förväntat mig att här skulle finnas något lite mer, och att det på något vis kunde finnas med något som verkligen gjorde det motiverat att så många slaktas, oavsett om de är goda eller onda. Istället blir det mer eller mindre hyggligt underhållande hjärndöd underhållning.



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards