Alla inlägg den 28 augusti 2012

Av theotherside - 28 augusti 2012 15:15

Ojoj två stycken av affischerna inför andra säsongen av American Horror Story är riktigt, riktigt läckra! Dessutom fortsätter de att kasta ut teasers så man misstänker att de verkligen vill att ingen ska gå miste om Asylum, redan åtta teasers finns ute... Ingen chans att jag missar fortsättningen i alla fall som verkar lovande, men jag hoppas verkligen att man slipper den fadda, tråkiga eftersmaken som fanns genom hela den första säsongen.










   

Av theotherside - 28 augusti 2012 13:45

Det här med klädsel i offentliga rum/sammanhang har väl att göra med devisen att alla ska trivas och att ingen ska behöva känna sig förudmjukad/utpekad/förbannad...kanske man inte heller ska behöva sitta på ett flygplan med stånd i brallan? Jag vet inte riktigt, men efter att ha läst ännu en artikel där en kvinna med generös urringning blev nekad att kliva ombord på flygplanet innan hon dolt behagen bättre så började jag fundera lite över vad som egentligen får anses som okej att ha på sig innan man får kliva ombord på ett flygplan. Kanske urringning inte är okej, eller inte en alltför "djup" men en kille som har en ironisk text på t-tröjan borde väl ändå vara rimligt? Eller så är det förmodligen så att någon tog anstöt över den ganska provocerande texten om att terrorism kommer döda oss alla. Inte för att jag hade haft något emot det eller brytt mig, men i alla fall... Alla ska ju trivas i den offentliga miljön. Men hur långt kan man ta det? Vad tycker ni är okej och inte okej att ha på sig på te.x flygplan?




http://www.expressen.se/res/visade-for-djup-klyfta---fick-inte-boarda-flyget/









 

Av theotherside - 28 augusti 2012 13:15

Jag vet inte riktigt men okej- den här filmen förtjänar att få en chans i alla fall, även om jag inte riktigt kan påstå att jag föll pladask för trailern om än den hade en riktigt schysst inledning! Handlingen verkar inte vara mycket att bry sig om, och för mig okända skådespelare höjer inte peppen på Searching for Sonny men nog finns det filmer med sämre trailer som lockat mig och den här hör nog hemma i kategorin "tittar kanske någon gång på, möjligen". 











 

Av theotherside - 28 augusti 2012 12:15

You hade me already at hello, eller något sådant... Jag gillar trailern och jag gillar framför allt " A twisted, sleazy little film that will make grindhouse fans quite happy" som Ain´t it cool news beskriver filmen The Victim som låter riktigt lovande. Ganska bra trailer, dessutom. Det enda som jag har lite emot är det vanliga när man har s.k genusglasögon på sig, just när filmen heter offren så är det kvinnor som drabbas, vilket i och för sig inte är direkt ovanligt i sådana här filmer... Men vore väldigt trevligt att se killar som offer också. Där har man något att göra minsann! 














 





Av theotherside - 28 augusti 2012 01:15

Så har man äntligen sett ännu en film som tillhör skaran av de famösa filmerna som efter svenska programmet Studio S blev föremål för razzior och som blev totalförbjuden. I efterhand är det jävligt svårt att förstå vad moraltanterna reagerade på egentligen, men antagligen var det våldet och nakenheten i filmen som gjorde många upprörda men idag är det svårt att begripa vad som var så hemskt. Men jag antar att samma saker gäller för de filmer som kommit under 2000-talet också, men ingen av de nyare filmerna förmår riktigt uppröra på samma sätt längre och det är trist.





LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.





Ingen av skådespelarna blir ihågkommna som storslagna skådespelare, och de allra festa är inte direkt i Oscarstatyett-nivå och en del gör rentav ganska pinsamma insatser. Men man får ge lite credd för att de ändå valde att medverka i den här, för när allt kommer omkring så visste ju ingen av de inblandade att den här filmen skulle vara lite omtalad fortfarande, flera år efter dess tillkomst. Terror hade också ett flyt i berättandet som gjorde att den kändes stundtals mindre "seg" än vad många andra filmer från det här årtioendet kan upplevas som idag. Men en del scener drar man ut på lite för länge. Jag tänker framför allt på kvinnan i bilen som får problem med bilen mitt ute i ingenstans samtidigt som det blixtrar och dundrar. Hon lyckas hitta en herrgård och tar sig in, och det stora huset är konstigt nog helt tomt men plötsligt kommer en man gåendes- fast kameran fokuserar enbart på hans ben vilket är ganska irriterande. Så småningom visar det sig vara bilreperatören som kvinnan tidigare ringde till... Den scenen var säkert gastkramande när det begav sig, men idag så kan de flesta av oss lukta oss till en sådan luring på flera mils avstånd.

Sedan så fanns det förstås effekter som man numera skrattar åt. Jag tänker framför allt på scenen där en "levande" polisbil försöker köra över en stackars poliskonstapel, och alltsammans ser tämligen löjligt ut.

Men en annan scen som fungerade alldeles förträffligt fortfarande var attacken på huvudpersonen James kollega ( tror jag att han var) i filminspelningsstudion- kulisser, filmrensor och allt möjligt far och flyger eller går sönder samtidigt som ett kamerastativ "förföljer" stackaren...




             

Sedär sedär, en liten hyllning till den svenska filmen Thriller kanske? Det här var ju på den tiden som svensk film var lite omtalad åtminstone, till och med utanför Sveriges gränser. Synd att det inte förhåller sig på det sättet längre!

 

 


Men allt som allt var det inte vidare roligt att se Terror numera, det fanns ingenting kvar som var chockerande eller obehagligt och tyvärr lever den väl mest vidare bland dem som "inte fick se" den när det rådde andra tider. Men frukta inte, något liknande är jag ganska övertygad om att vi kommer att få vara med om igen. Moraltanterna vilar inte på sina lager utan hittar nog förmodligen något att uppröras över och som ska beslagtas i razzior.

Men i fallet med Terror så var det knappt värt att ta sig igenom eländet, och har man inget nostalgiskt med att se den så kan man faktiskt lika gärna strunta i den här. Det finns "värre" klassiker därute som är mer befogat att se istället...








 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards