Alla inlägg den 5 augusti 2012

Av theotherside - 5 augusti 2012 03:15

Ja, jag trodde inte att man skulle frångå de ingredienser som av oklar anledning har gjort de två första filmerna i den här serien så framgångsrika, så i den tredje filmen kan man konstatera att det inte bjuds på några större överraskningar utan det blir mest av allt devisen "mer av det som funkade förra gången" eller, om man så vill, "vi kör på som vanligt, ty det funkar ju tydligen". Lite trist, men vad ska man göra? Jag förstår samtidigt hur upphovsmakarna tänker eftersom man ju ändå vill fortsätta göra sådant som andra uppskattar, men varför Rec blivit så framgångsrik har jag väldigt svårt att förstå och jag är inget stort fan av den här serien. Således var inte mina förväntningar uppskruvade till bristningsgränsen, men jag hade ändå ganska trevligt under filmens väldigt korta speltid.




LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.





Jag uppskattade att man i alla fall körde med ett nytt grepp ( eller nytt och nytt, hur nytt det egentligen är kan man diskutera tills dess alla inblandade dunkar sina huvuden blodiga i närmaste vägg) men man byter konsekvent från handhållen, skakig ( irriterande) kamera till "vanlig" kamera som står orörligt och stabilt på stativ. Mycket bra tycker jag som mest av allt får huvudvärk när kameror ska fara omkring hit och dit och för att ge extra tyngd åt det som händer så ska det vara så dokumentärt som möjligt.

En annan sak jag uppskattade med Rec 3 var att man på grund av så kort speltid var tvungen att dra igång ganska snabbt- man struntade nästan helt i förspelet och gick på det som ändå är viktigast, knullandet... Eller ja, i det här fallet, zombies, och att se andra kämpa för sin överlevnad. Ingen lång förspelstid, mest action och ja, en motorsåg finns inblandad även här. Me kind of like it...



                   




Jag gillade också att Leticia Dolera, i rollen som Clara, var en tjej med skinn på näsan och som i bästa Resident Evil-stil ger zombierna på käften och som inte undrar hur man får igång en motorsåg utan som bara drar igång den och använder sig av den, kort och gott och jävligt enkelt. Så ska det vara, om ni frågar mig.


Sedan vet jag inte om de behöver fortsätta att föröka den här filmserien längre, det känns som att det börjar trampas alldeles för mycket vatten nu. Om man nu ska göra en fjärde film så borde man hitta på något alldeles nytt, som åtminstone kan liknas vid lite nytänkande... Men det är antagligen lite för mycket begärt?!






 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards