Alla inlägg under april 2012

Av theotherside - 25 april 2012 14:59

Mnja, jag vet inte jag... Hela konceptet med en man i kvinnokläder känns föga nytt och uttjatat efter alla Big Momma-filmer med gräslige Martin Lawrence så jag tror att den här filmen är på ungefär samma nivå ( om man ska tro på trailern åtminstone), så jag tror inte att jag kommer att se Tyler Perry's Madea's Witness... Å andra sida, den kanske funkar en tråkig söndagseftermiddag åtminstone. 






http://www.youtube.com/watch?v=M-r5eFUTG3w










 

Av theotherside - 25 april 2012 02:30

Ja, vad ska man säga egentligen? Hysteria har en smålustig stämning rakt igenom men tyvärr smittar den känslan bara av sig på männen, där det inte finns många vettiga att finna och de flesta framställs som förmögna snorkliga skithögar eller som klumpiga, nervösa, medan de allra flesta kvinnor verkar betydligt mer trovärdiga. Tråkigt, men så är det ju, när det handlar om sex kan det inte vara seriöst för båda könen, inte ens för vibratorns uppfinnare. 







LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.






Jag tycker att uppfinnaren till vibratorn, Dr. Mortimer Granville, hade kunnat skildras på ett betydligt mer trovärdigt och realistiskt sätt. Utan att känna karln ( hur skulle jag kunna göra det, då han har varit död x antal år innan min tillblivelse) så tror jag nog att Mortimer var betydligt mer av en man än vad han framstår som i den här filmen om honom och hans skapelse. Någon som uppfann vibratorn och som fortfarande är en av världens mest sålda sexprodukter, torde ha varit lite mer än en nervös, osäker varelse som han framstår som i den här filmen. Visst, det är ju meningen att dagens kvinnliga publik ska fnissa lite åt hans nervösa beteende, men faktum är att det var en man som kom på denna grej- så nu tycker jag att det är kvinnors tur att komma på något som gör vårat sexliv jämställd, för nu har vi nått längre än vid tidpunkten för vibratorns tillblivelse. Jag tycker det är jävligt dåligt att framställa alla männen som antingen små-idioter eller som fumliga personer, bara för att den här filmen helt tydligt har en kvinnlig målgrupp. Knappast realistiskt alls...



Hihi hoho hehe, uppfinnarna framställs väldigt pariodiskt men det är väl inte överraskande, tjejerna som ska se filmen kan säkert fnissa åt sådant här medan de pimplar lite rödvin.


 



Det "roliga" i Hysteria är mest av allt att Herman med vänner ska se lite roliga ut medan de provar sin nya uppfinning och att kvinnorna innan maskinen uppfinns ska stöna på ett roligt sätt( eller sjunga högljutt i ett fall), men mycket högre humor än så blir det knappast inte.


Allra bäst var ändå Rupert Everett som mest av allt fick klä skott för hur en man med en förmögenhet bar sig åt vid den här tidpunkten som filmen utspelas. Jobbigast var Maggie Gyllenhaal som högljutt krävde ditt och datt och, historiskt sett, skulle få rätt tillsist men det tråkiga är ju att det fortfarande gastas som orättvisor hit och orättvisor dit- bara det att det är kvinnliga orästtvisor som fortfarande står i centrum. Så mycket har inte hänt på hundra år, verkar det som.


Usch, Hysteria är en verklig chicklit-film, som passar bäst för Vecko-revyn-Amelio- Solo-läsare, men som inte är speciellt underhållande mer än att den trackar ned på män, och inte alls hyllar den som kom på den här uppfinningen. Usch...





    

Av theotherside - 25 april 2012 00:15

Med ett lite vassare manus och en lite bättre handling så hade den här filmen kunnat bli intressant, men tyvärr blir slutresultatet mest "jahajaa, var det inte mer än så". Man har sett förutsättningarna många gånger tidigare, dessutom betydligt bättre genomförda- olika människor är ute efter en stor summa pengar, i det här fallet en portfölj som sägs innehålla en hel del cash, men frågan blir mest varför man ska bry sig överhuvudtaget om karaktärerna som skildras?





LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.






Jag har inget emot "gangsterfilm", men jag tror att jag tänker alldeles för mycket på bättre filmer i den här genren, och därför blir jag lite besviken på Hard Boiled Sweets eftersom det dels känns som att den kunde ha pågått längre än den gör och för att man aldrig kommer de olika personligheterna nära. Det känns mest som seriefigurer och de är antingen onda eller goda ( fast här finns det huvudsakligen bara onda karaktärer, men å andra sidan så finns det olika grader i helvetet också och en del är mindre onda än vad de andra är). Det finns däremot ingen karaktär som jag fastnar för, som jag så att säga kan heja på och hoppas på att det är den som till slut tar hem spelet, vilket är synd eftersom det finns en del kandidater som man hade kunnat hoppas på tar hem spelet- men en av de mer sympatiska, som dessutom desperat försöker få sin hustru att bli gravid eftersom de båda vill ha barn, dör relativt tidigt och då känns det som att det faktiskt kvittar vem som får pengarna. 



               




Men å andra sidan så tycker jag att det finns en viss poetisk rättvisa i och med att det är de två hunsade kvinnorna, som inte direkt behandlas särskilt bra i den här filmen, som tillsist tar hem det hela! Ingen vändning som överraskar direkt, men jag hade ändå trott att det här skulle sluta på ett helt annat sätt än vad det gör.


Hard Boiled Sweets är tillräckligt underhållande medan filmen pågår så det räcker faktiskt, även om jag hade önskat mig lite "djupare" karaktärer och den här glömmer man nog ganska snabbt. Men lite rolig slutreplik levereras ändå- Det man behöver i livet är; 1. Kvinnor 2. Pengar. 3. Kvinnor med pengar!!!!!




    

Av theotherside - 24 april 2012 21:00

Mmm vad skulle man inte kunna ge för att få dofta som en nyköpt dator???? Nu äntligen finns det möjlighet för alla oss som har väntat ihjäl oss efter att få spraya på oss doften av en laptop efter morgonduschen;P Fast å andra sidan, så är den här härliga, underbara och efterlängtade (!) parfymen ännu inte framtagen för försäljning. Men den som väntar på något gott längtar ju aldrig för länge, och det finns även dofter såsom dollarsedlar, bensin och läder. Oh vad många intressanta dofter vi har att se fram emot...




http://www.dn.se/ekonomi/dofta-som-en-macbook-pro










 

Av theotherside - 24 april 2012 19:45

Åh, medan jag tålmodigt väntar på att 90-talet ska komma tillbaka ( men som jag nog tillslut får resignera inför och helt enkelt inse att det inte kommer att återvända) så hoppas jag att turnén ”We love the 90's” kan leta sig uppåt landet och finnas i antingen Luleå ( mest troligt, om de alls styr kosan hitöver) eller möjligen Piteå, för jag skulle jävligt gärna vilja höra bland annat E-type, Markoolio, Dr Bombay, La Cream och de andra som jag inte riktigt kommer ihåg på rak arm! Fan vilket party det skulle bli, och vilken underbar nostalgitripp... 90-talet är inte dött, det rebornas hela tiden och vi (jag?) vill aldrig att det skulle ha tagit slut;P




http://www.youtube.com/watch?v=LqLQktVaAPg



http://www.youtube.com/watch?v=wbdfIT5tiHA

Dr Bombay, Calcutta spelades så ofta att öronen blödde, men numera har man inte hört den på länge ( ja förrän jag påmindes om den nu)! 


http://www.youtube.com/watch?v=Gsj7pMbMpSQ

Haddaway, men den här spelar man med jämna mellanrum fortfarande, faktiskt! 







http://www.svd.se/kultur/90-talsstjarnor-pa-stor-hostturne_7082907.svd






 

   

Av theotherside - 24 april 2012 18:30

I och med att det i år är hundra år sedan Titanic förliste så kan man passa på och skriva om en intressant grej jag hittade. Jag kände inte till det här tidigare, även om jag inte heller kan säga att jag blev förvånad efter att ha läst om hur katastrofen försökte "utnyttjas". Det är i tidskriften Filmrutan som man i deras artikel om filmer som behandlar Titanic-katastrofen kan läsa om hur olyckan användes för att visa upp britternas sämre sidor:


" Nazityskland använde 1943 katastrofen för propagandistiska ändamål i filmen Titanic. Filmen gjordes på beställning av Tysklands propagandaminister Joseph Goebbels som i ämnet såg en ypperlig möjlighet för antibrittisk  propaganda. Filmen skyller vad som hände på brittisk girighet. White Star lines direktör J. Bruce Ismay, som baserades på den verkliga personen med samma namn, övertalar i filmen fartygets kapten att pressa fartyget att gå snabbare, och därmed riskera passagerarnas liv, för att kunna sätta nytt hastighetsreord för en atlantenkorsning. En fiktiv tysk styran förutser katastrofen och försöker, utan succé, att avvräja den. Om filmens propagande fungerade kunde aldrig testas då de flesta av Tysklands biografer var sönderbombade när filmen var färdigställd". 


 


Naturligtvis fanns det med en fiktiv tysk styrman som anade ugglor i mossen och som insåg att man lekte med fartygets passagerares säkerhet och som herodiskt försökte att stoppa galenskaperna! Det är inte konstigt att man på det här sättet försökte använda sig av en välkänd händelse för att visa upp fiendens eventuella sämre egenskaper, sådant finns fortfarande och det är viktigt att påminna sig om att det här är inget som upphörde i och med att andra världskriget tog slut. 


Och sedan så berättar samma artikel om en minst sagt underlig, tecknad film från 2001 med titeln Titanic la leggenda continua...camillo teti som tydligen är en "osmaklig musikal som blandar element från Askungen, 101 dalmatiner och Camerons Titanic. Den innehåller också, av outgrundlig anledning, en rappande hund som tjatar om att partaja". Ojoj det låter ju som att man omedelbart måste leta upp den här filmen och se den omedelbums...? 





Sen kan man fråga sig, som artikelförfattaren Martin Memet Könick gör, om filmerna om Titanic är en hyllning till människorna som drabbades och gick under med fartyget, eller om man enbart använder sig av katastrofen och den sorg och elände den orsakade för att tjäna pengar?  



 

Av theotherside - 24 april 2012 14:45

Wow, denne Helena Mattsson är verkligen vacker och en väldigt bra representant för svenskor i Hollywood (!). Kan inte direkt säga att jag vet riktigt vem Mattsson ( men en snabb titt på imdb.com så ser jag att hon har varit med i lite av varje, inte minst Spieces 3) eller för den delen Mercedes Masöhn är, men alltid lite trevligt med svensk fägring i stora produktioner. De ska vara med i Abc:s nya skräckserie 666 Park Ave. och ska tydligen handla om ett välkänt ämne- ett hus som har övernaturliga krafter! Inget nyskapande låter det som direkt såhär på förhand, men kanske kan bli något att titta på ändå när sommaren övergår till höstrusk ( eller när nu serien är färdiginspelad och har tagit sig över till den här sidan av Atlanten). Återstår att se hur de här två skönheterna hanterar sina roller, förhoppningsvis har de hyfsat stora karaktärer!





http://www.expressen.se/noje/film/svenska-skadisarna-mots-i-hollywood/













   










Av theotherside - 24 april 2012 12:45

Ojdå den här nyheten fick det att börja vattnas ordentligt i munnen på mig- i en ännu okänd biroll så ska tydligen Machete stöta på ingen mindre än Mel Gibson! Thjoong, det mötet kan bli episkt, eller hur? Ja, man får väl hoppas på det i alla fall. Och om de skruvar upp gore och blod-nivån en smula mer än vad som var fallet i originalet, så kan Machete Kills bli riktigt underhållande att se. 





http://www.moviezine.se/artikel/10110-mel-gibson-moter-machete










   

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards