Alla inlägg den 15 april 2012

Av theotherside - 15 april 2012 03:30

"Ingen pratar om något längre. De bara upprepar vad de har sett på TV, hört på radio eller sett på nätet. När pratade du senast med någon utan att de sms:ade eller såg på någon skärm? Om något som inte var kändisar, skvaller, sport eller populär-politik?" Jag vet inte jag, men om tjugo år kanske God Bless America kan vara en klassiker, rentav. Det är kanske att säga för mycket, den kritik filmen vill framföra är inte vad man skulle kunna kalla för knivskarp eller svidande, utan går mest ut på att de två huvudpersonerna far omkring och dödar dem som de anser står för det dåliga i samhället. De blir knappt uppmärksammade i pressen, men vad gör väl det, de har ju sin mission... Den här filmen är inte klockren på något sätt, men visst den säger lite om hur det ser ut idag trots allt, och det är faktiskt lite skrämmande att se- speciellt de bortskämda barnen som bland annat grinar och skriker över att ha fått en Blackberry istället för en Iphone...





LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.






Jag tycker att huvudpersonen Frank kommer med en hel del vettiga åsikter, och från början av filmen, när han sitter i tv-soffan och zappar mellan tv-kanalerna så dyker det ena duma upp efter det andra- en bortskämd tonårstjej som i princip hatar sina föräldrar trots att de ger henne allt det hon vill ha, fast de råkar köpa helt fel lyxbil och en kille som inte kan sjunga hånas först och sedan blir någon form av stjärna. Det är en knasig värld vi lever i, minsann. Men jag har lite svårt för att skratta åt att Frank och Roxy åker omkring och skjuter ihjäl människor. Det hade kunnat bli satiriskt om man hade fått veta varför de handlar på det sättet. Man förstod liksom varför killen i Falling Down gick bärsäkragång, men jag förstår inte riktigt de här människornas motiv. 

Riktigt morbit och svart satiriskt blir det när Frank och Roxy är på en biograf och några ungdomar pratar, fnissar och snackar i sin mobil medan filmen pågår. Jag menar, vem har inte fantiserat om att "ta hand om de störande momenten" ibland? 



             




Det är ändå svårt att förstå att det faktiskt är Bobcat Goldthwait som har regisserat ett såpass kompetent hantverk trots allt. Jag har ju bara sett honom i Polisskolan som skrikande vilde-polisaspirant och i Married with children, så jag hade nästan förväntat mig att den här filmen skulle vara riktigt dålig. Men det var den verkligen inte faktiskt, utan tvärtom ganska underhållande precis hela tiden. Jag hade bara önskat mig lite tydligare motiv hos huvudpersonerna, och att de på något bättre sätt hade valt att visa sitt missnöje med tiden vi lever i. Men jag tror ändå faktiskt att God bless America har förutsättning att ses som något av en kultfilm i framtiden. Allt beror på huruvida tittarna håller med om den bild av framför allt USA som målas upp. Och den svarta bilden hade kunnat få vara ännu lite svartare och bitsk.





    

Av theotherside - 15 april 2012 01:53

Ja, att formeln lågbudget räcker för att lyckas inom skräckgenren har inte minst Paranormal Activity-filmerna bevisat mer än en gång, så det finns ingen anledning till varför inte också denna lågbudgetskräckis skulle kunna vara riktigt sevärd. Av det lilla man får se i teasern så blir jag ändå lite undrande, för det verkar inte direkt finnas med något nytt här- häxa, några mer eller mindre kloka ungdomar, lite monster och lite halvbra-iga effekter... Whats new, liksom? Men den här kan förmodligen funka ändå, om inte annat en slö söndagseftermiddag. 






http://www.youtube.com/watch?v=TwRdE0R_67c&feature=player_embedded










 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards