Alla inlägg den 19 mars 2012

Av theotherside - 19 mars 2012 15:31

Det är inga dåliga skådespelare som medverkar i den här filmen direkt, framför allt Diane Kruger och Djimon Hounsou har ju medverkat i andra stora filmer och gör inget dåligt arbete i Forces spéciales men de glänser inte direkt. Kanske beror det på att den här filmen är regissörens blott andra film som director, och det kanske spelar roll för att det känns som att det saknas något här. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men något är det i alla fall... Den här filmen hade kunnat vara något mer än en pang-pang-fest, även om sådant är nog så underhållande ibland. Filmen som helhet är helt klart godkänd. 





LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.






Forces spéciales rör sig inom politiskt känsligt territorium och utspelar sig i Irak, och dessutom har den med fanatiska talibaner som fiender. Någon svartvit bild av dem målas inte upp direkt, utan det blir ungefär som vi är vana vid att se dem gestaltas på film, helt galna och ledaren låter flera hundra av sina män bli kanonmat. Just deras ledare, Ahmed Zaief, verkar från början en aning mångbottnad då han bland annat säger att han har fått nog av "det där språket för idag", och då menar han arabiska och föredrar att samtala på engelska och dessutom vet han inte vad han ska göra med de tillfågnatagna journalister, men allt det där är bara ytligt och resten av filmen är Zaief bara "ond". Lite trist, faktiskt... 



     




      


Jag har lite svårt för att ungefär halva filmen handlar om att kriga och skjuta. I andra sammanhang, visst, men den här hade gärna fått ha lite mer substans. Varför jagas dem så frenetiskt av talibanerna? I och för sig ges en förklaring av journalisterna, att de riskerar att tappa ansiktet för att de blev av med sina fångar, men det tycker inte jag riktigt motiverar varför de jagas så frenetiskt och att det motiverar att så många blir ihjälskjutna. Dessutom kryddas anrättningen av att man måste visa upp att det finns goda människor där också, för våra hjältar finner en tillfällig fristad i en by där det bara bor gamla och medelålders, men så kommer de onda talibanerna och börjar avrätta de snälla människorna... Det blir inte riktigt logiskt, tycker jag. 


Men Forces spéciales var trots detta ändå sevärd, jag hade bara velat ha lite mer substans och ifrågasättande, men som actionfilm funkar den utmärkt. 







 

Av theotherside - 19 mars 2012 13:18

Nu blir jag nästan lite vrång och irriterad på Tele2... Jag köpte mig fem GB ytterligare i fredags och har verkligen ansträngt mig för att inte förbruka upp den volymen, vilket innebar att jag bland annat inte satt något alls vid datorn igår. Jag blev väldigt förvånad när jag trots detta får ett meddelande från Tele2 om att jag har förbrukat 90 procent av min volym, men nåja, tänkte jag, hastigheten ska ju inte sänkas ännu. Men det har den likafullt gjort...


Om man har använt 90 procent av datamängden borde man väl fortfarande ha kvar 10 procent, eller? Jag är dålig på matematik, men minst 2 GB borde man ju ha kvar att använda sig av i full hastighet efter att man har fått meddelandet om att man använt sig av 90 procent... Eller? Ja, jag är inte helt säker, men jag borde faktiskt ha lite normal hastighet kvar åtminstone. 







 




Av theotherside - 19 mars 2012 01:17

Ja, det är inte helt omöjligt att tolka Kiefer Sutherlands "bråk" med filmbolaget som en sinnebild av vilken gage dagens stjärnor egentligen förväntar sig, och att det som hamnar i många skådisars plånböcker är alldeles för mycket med tanke på vilket slags jobb de ju ändå har. Jag menar, de jobbar ju inte direkt med att röja undan efter en jordbävningskatastrof eller liknande. I det avseendet tycker jag det är sniket av Sutherland att inte acceptera en lön på sju miljoner för att kasta sig in i sin paradroll som Jack Bauer i 24-långfilmen. Jag menar, kom igen nu, tv-serien är nedlagd och får förmodligen ingen mer fortsättning, varför inte bara ställa upp nu? Och de pengar som uteblir för Sutherland kan man ju lägga ned i filmen istället, på specialeffekter och dylikt? Visa nu upp lite mer givmildhet och mindre snikenhet. Var ett föredöme för andra, som är kraftigt överbetalda, skådespelare. Visa att anledningen till att du vill medverka i filmen är för att göra den så bra som det bara går, och inte för att få ut en lön på 35 miljoner... 




http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article14541137.ab










 






Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards