Direktlänk till inlägg 15 februari 2012

Straw Dogs

Av theotherside - 15 februari 2012 23:45

Jaha, så har ännu en film remakas om och stuvats om i en ny, glansigare förpackning för att prackas på oss konsumenter återigen och jag får krypa till korset och erkänna att jag inte har sett originalet trots att jag har försökt flera gånger om, men det har aldrig blivit av vilket är tråkigt då Straw Dogs ska vara en av Sam Peckinpah men jag har en känsla av att man inte direkt har tillfört så speciellt mycket nytt i nyversionen? Men i mångt och mycket tycker jag att den här var helt klart sevärd samtidigt som den förmodligen inte kommer att väcka någon ilska över "våldtäksscenen" som vållade upprörda känslor när originalet hade premiär. 






LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.





Jag tror inte att Dustin Hoffman blir överglänst av den nya huvudrollsinnehavaren, James Marsden. Men jag tycker Marsden gör en helt okej insats och han framstår helt klart som "töntig" i egenskap av manusförfattare och han passar inte alls in i den machokultur som är förhärskande i byhålan de flyttar till. Men jag har en känsla av att de har försökt att göra honom äldre än vad skådisen är, men det lyckas de inte något vidare bra med. Kate Bosworth är söt som en porslinsdocka och stöter sig inte med någon, men hon glänser inte direkt och är direkt pinsam stundtals. Den som verkligen glänser här är Alexander Skarsgård som verkar trivas bra med att spela rötägg och han gör det med den äran också, även om jag tycker att han kunde ha tillfört karaktären något "mer". Lite oklart vad jag egentligen söker efter, men tycker att han hade kunnat leverera mer än iskalla blickar...


   



I en scen ser det ut som att det ska bränna till lite mellan David och Amy, och det är frågan huruvida hon ska ha på sig de kläder hon har på sig när hon är ute och springer. Skarsgård med kollegor tittar tämligen oblygt på henne, och "äter henne med blicken" och för att tillmötesgå deras hungrande blickar så visar hon upp sig i ett öppet fönster också. Men det centrala här är ju frågan om kvinnans klädsel. I den bästa av världar så är det ju så, det ska vara så till och med, att kvinnor får ha på sig precis vad som helst även om det är "utmanande". Tyvärr funkar ju inte det, då det finns idioter som inte kan sköta sig. Men den här diskussionen strandar som en val på strandbanken och blir inte till något hett bråk eller liknande och jag tycker inte man kom fram till något alls heller. Gissningsvis är den här frågan betydligt mer i centrum i originalet?


Straw Dogs anno 2012 är som sagt helt klart sevärd och stundtals ganska spännande, men har man sett originalet tror jag inte man  har så mycket att vinna på att se den här nya versionen. Men sämre remakes har man helt klart sett...








   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards