Alla inlägg den 15 januari 2012

Av theotherside - 15 januari 2012 02:23

Den här filmen kan vara bland det bästa jag har sett på väldigt, väldigt länge samtidigt som jag hade lite svårt för en del saker som inte riktigt förklarades- som barnet i början av filmen- vems var det egentligen? Och vem är den här "kvinnan" som lever som en vilde ute i skogen? Var tusan kommer hon ifrån egentligen? Jag antar att det här är öppet för tolkning, och kanske svaret finns om man söker tillräckligt noga, men det orkar inte jag. The Woman är ändå riktigt bra, och innehåller gott om slashing och blodutgjutelse för att göra mig mer än nöjd. 







LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.







Den intressantaste karaktären här är pappan Chris, utmärkt spelad av Sean Bridgers som med små medel ändå lyckas förmedla bilden av en obehaglig typ. Man förstår ganska tidigt under filmen att den här mannen jävlas man inte med, speciellt inte om man har den stora oturen att vara hans barn och hustru. Jag förstod ganska tidigt att han förmodligen misshandlar Belle, hustrun, samt att det är något med förhållandet till hans barn, även om man inte kan sätta fingret på vad det är från början. Men en obehaglig känsla finns där, nästan redan från början. 

Till skillnad från en annan film med temat "konstig familj", Dogthoot theet som kulturredaktionen på Aftonbladet gjorde high five för, så är The Woman hela tiden intressant och allt stannar inte vid symbolik och prat, nej här händer det minsann saker hela tiden. 


Att det dessutom ligger till som så att Chris har helt andra spelregler vad gäller sonen än vad som gäller för hustrun och dottern Peggy gör det hela bara intressantare. Chris är nog vad man i dagligt tal skulle kalla för psykopat och hustrumisshandlare, och det med all rätt. Hela tiden finns hot om våld närvarande och kommer till fysiskt uttryck när Belle för första gången börjar yppa huruvida Chris gör rätt med vildmarkskvinnan- svaret blir en örfil och sedan ska de gå och lägga sig. Mer än så protesterar inte hustrun, förrän i slutet. 


Var kommer vildmarkskvinnan från? Hur hamnade hon i skogen? Frågor jag gärna hade velat ha svar på...



Sen får man inte glömma att ge applåder till Pollyanna McIntosh, som spelar The Woman. Herregud, trots att jag har sett henne i andra filmer så har de ändå lyckats ge henne något "djuriskt" över sig, och det har de gjort mycket bra. En stor eloge till sminköserna, men en lika stor till skådisen som lyckas "spela" så övertygande djuriskt...



Slutet är riktigt, riktigt bra. Då har man lagt undan alla antydningar, all symbolik, och man kör verkligen på hundra och gore-faktorn stiger flera pinnhål- me like it a lot! Kanske hade man ändå kunnat avsluta lite tydligare, men jag antar att det är fritt fram att tolka slutet precis hur man vill. Det kanske finns ledtrådar under filmens gång, men i såfall såg jag dem inte. Men The Woman är helt klart värd att se om en gång till.







The Woman är nog, vågar jag påstå, en av de bästa filmer jag har sett på länge, och den mest annorlunda samtidigt som den var underhållande. En liten fullträff, med andra ord.







 





  

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards