Alla inlägg den 5 januari 2012

Av theotherside - 5 januari 2012 21:35

Jag tycker att Ca$h ( Cash ) saknade det där lilla extra och eftersom jag inte har hört talas om den tidigare ( det var helt och hållet en chansning när jag bestämde mig för att ge den en chans) så antar jag att den här kom ut direkt på dvd i Sverige, och mer än så förtjänar den väl egentligen inte. Men det är en hyfsat enkel berättelse om hur pengar kan påverka människor, och som de påverkar i filmen "när det handlar om pengar så kan man verkligen inte lita på någon". Och det tror jag stämmer i alltför många fall, inte minst i verkligheten. Däremot så blev filmen aldrig speciellt tänkvärd eller började filosofera på något djupare plan om vi egentligen skulle vara lyckligare utan pengar osv, istället är det en mer lättsam actionstory som i alla fall är underhållande medan den pågår.






LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.






Sean Bean spelar huvudrollen som en snubbe man inte vill bråka med, och han är på jakt efter ett rånarbyte som hans bror, som sitter i fängelse, var tvungen att göra sig av med innan han blev fasttagen av polisen. Bytet hamnar hos det vanliga, hyggliga ( nåja ganska hyggliga) paret Sam och Leslie. Jag har sett Sean Bean i många andra sammanhang och i den här tycker jag att han gör bra ifrån sig, men han är långt ifrån så bra som han brukar vara tyvärr. Det märks ganska tydligt att han kankse inte ger hundra procent för den här rollen, vilket förmodligen inte krävs heller då han bara ska spela tuff kille som ser till att de spenderade pengarna blir återbördade.

Men en bra scen har Sean Bean i alla fall, och det är den då han säger till Leslie att råna en butik. Förvånat stirrar Leslie på Pyke och säger "inte kan jag råna butiken". "Varför inte? För att du har vagina? Ni amerikaner vill ha jämställdhet och nu får ni det" svarar Pyke sylvasst ( apropå att det var Sam som tidigare hade utfört ett rån så nu var det ju Leslies tur). Helt underbart sagt, och detta replikskifte hade aldrig fått förekomma i svensk film.


 


Däremot har jag lite svårt att acceptera ologiken i slutet- efter Sam och Leslies rånarturné så "räcker" det med att de ger tillbaka pengarna till de ställen som de har rånat. Dessutom är de båda amatörer och fantombilden på dem är inget vidare och polisen verkar vara kompletta idioter, så de blir aldrig återfunna! Jag tycker inte det är speciellt logiskt, direkt. Så slutet blir lite väl lyckligt. Dessutom- ett spår som bara hinner börja men aldrig utvecklas-hur var det egentligen med att Leslie ganska uppenbart tycker att det var roligt att råna och att hon blev upphetsad utav det? Den här stigen lämnas helt och hållet, tyvärr. Jag tycker det var ett intressant sidospår som hade kunnat utvecklas mer, den att om "vanliga" människor får prova på att råna och inte har något att förlora, skulle många av oss tycka om och få en kick av spänningen, att ha makten över människor? Tyvärr så lämnas det här spåret helt och hållet...


Ca$h var i alla fall ganska underhållande medan den pågick, men inte något som sticker ut ur mängden och förmodligen har jag glömt bort den här ganska snabbt. 







 

 

Av theotherside - 5 januari 2012 20:37

Åh, finns mycket film att se fram emot det här året också ( hemskt vore ju annars) och The Grey med Liam Nesson ser ut att bli riktigt bra. Gillar när han är mer badass, vilket han tydligen ska vara i den här filmen enligt den här lilla smakprovet från filmen. Har inte skyhöga förväntningar men förväntar mig ändå en riktigt underhållande film.






http://www.youtube.com/watch?v=jdLxns2AbNc









 



Av theotherside - 5 januari 2012 20:32

Jag orkade inte titta speciellt länge på TV4:s storsatsning The voice Sverige. Mest för att det kändes alldeles för tillrättalagt och "snällt". Inte för att jag ska premera mobbnings-tv men Idol var ändå strået vassare och hade betydligt roligare jury, och deltagare. The voice funkar inte som ersättare, och att ha premiär på det här programmet på en onsdag kändes lite sirapssegt. 


Nej nu ser vi tittare till att det här blir ett riktigt fiasko och så är väl Idol tillbaka i rutan redan nästa år;P





http://www.svd.se/kultur/ljummen-start-for-the-voice-i-tv-4_6751925.svd










 

Av theotherside - 5 januari 2012 01:56

Herregud visst finns det maniska samlare och idoldyrkare lite varstans därute, men samtidigt undrar man ju varför Applefansen vill ha Jobs som en docka? Visst, man vill ju försöka tjäna pengar på det här så mycket som möjligt och vad är inte tillåtet att sälja i dagens läge när en älskad och omtyckt eller legedarisk människa lämnar jordelivet? Michael Jackson har man ju oförblomat fortsatt tjäna stora pengar på, likaså med Elvis. 


Nåja får väl se huruvida den här Steve Jobs-dockan letar sig hit över Atlanten...




http://blogg.metro.se/prylbloggen/2012/01/03/nu-kommer-steve-jobs-som-docka/










 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards