Direktlänk till inlägg 1 november 2011

The last house on the left side original

Av theotherside - 1 november 2011 16:30

Så har man äntligen fått tag i originalfilmen av Wes Craven och det roliga i sammanhanget var att jag upptäckte nu att regissören och skaparen till Fredagen den 13:e-filmerna har varit inblandad även i den här filmen som producent och det syntes kanske som allra mest i inledningen då det var flashing av brösten på huvudrollsinnehavaren direkt... 

Men resten var kort och gott en besvikelse, och jag tycker att remaken som kom för något år sedan är snäppet vassare och betydligt bättre, faktiskt! Den här levde inte upp till mina förväntningar, och var stundtals riktigt tråkig!






LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN!







The last house on the left side anno 1972 var kanske chockerande på den tiden filmen kom, men nu kan man inte riktigt referera till den tiden längre och med dagens måttstock så når filmen inte upp till något utslag alls på min "chockmätare". Det enda som inte fanns med i remaken var att Mari bland annat tvingas att kissa på sig samt att Mari och hennes väninna ska "leka" med varandra. Jag berörs inte alls, men det kanske beror på att det är något fel på mig och inte på filmen?;P Men det mesta blir bara komik i och med att Wes Craven har med vad jag vill kalla "bondläppmusik" när det är dramatiska scener och när spänningen borde skruvas upp så kommer då denna jävla bonnläppmusik och förstör alltsammans. Och inte blir det mindre komiskt att sheriffen och hans assistent gestaltas som två fullkomliga idioter- när de försöker ta sig tillbaka till platsen där de såg en misstänkt bil så har assistenten först glömt bort att tanka, och sedan försöker de få lift med en kvinna som kör omkring med höns med resultatet att båda klantskallarna faller av bilen och tvingas promenera- vilket tar tid, tid som de två utsatta kvinnorna inte har och därmed så kommer förstås idioterna försent...


En kul detalj i inledningen- Mari har ingen bh på sig vilket kommenteras av hennes föräldrar, men Mari replikerar att man inte behöver bh, ett tydligt tecken på när filmen gjordes så pågick "bh-bränningarna" som bäst och kvinnan skulle inte använda bh längre eftersom det var kvinnoförtryck. Och en annan rolig grej- kvinnan i skurkgänget beskrivs av en radioröst som "djurisk"... Ett ord som knappast skulle användas om en kvinnlig bov idag;P Skurkarna är överlag lite mer "ruffiga" jämfört med hur de var i originalet, men det blir samtidigt väldigt teatraliskt och på gränsen till överspelande från skurkarna i flera scener. 



Överspelande är aldrig roligt att bevittna...





Men nej, The last house on the left side originalet var en riktig besvikelse och jag hade ändå hoppats på att regissören skulle ha mer chockerande saker att erbjuda, men icke. Samtidigt förstår jag ju också hur jävligt lite resurser Wes Craven hade att röra sig med i begynnelsen av karriären, och att han inte hade samma pengasäck som efter att han gjorde Nightmare on Elm Street. Men ska kort och gott inte se filmer som förr i tiden ansågs vara chockerande, eftersom de med dagens ögon inte alls är särskilt upprörande eller chockerande. Jag ser hellre om remaken än den här, alla dagar i veckan. Tyvärr... 











 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards