Alla inlägg under juni 2011

Av theotherside - 5 juni 2011 01:29

Jag är ingen stor spelnörd direkt, men det finns en del spel som till och med jag tycker är intressanta ( ett av dem är Duke Nukem 3D som jag ser fram emot ) men jag har älskat Half-Life ända sedan jag spelade det första spelet för flera år sedan. Jag tycker också om uppföljaren, även om den inte var lika spännande som det första som helt och hållet utspelade sig i ett hemligt labb och där man fick slåss mot både utomjordingar och kommandosoldater. 

Att det ryktas om ett tredje spel låter lovande, även om man enligt Aftonbladets förhandsrapportering ska hålla förväntningarna låga. Men hoppas, det kan man ju alltid göra...




http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article13123361.ab












 

Av theotherside - 5 juni 2011 00:52

Minimalistiskt och sparsmakat och ganska lite yttrande av våldsamheter, och egentligen en skildring av en kufisk man i 30-40-någonting-åldern... Det var inte riktigt vad jag hade förväntat mig när jag började se Tony- En seriemördare i London.








Läs inte mer om du inte sett filmen!





Jag tycker att Peter Ferdinando, som spelar Tony, gör en utmärkt prestation- utan att egentligen göra så mycket. Det är inte stora gester, galna blickar, frusterande andetag eller andra saker som brukar vara så utmärkande egenskaper för seriemördare eller galningar på film. Man vet inte riktigt var man har Tony, eftersom han verkar vara så gemytlig, nervös och orolig. Men man förstår efter bara ett tag att något är fel med den här mannen, eftersom han bor i en nedsliten lägenhet, går omkring och köper och tittar på massvis med actionfilmer ( och en hel del klassiska actionfilmer nämns i filmen, så ett litet plus i katen om du är välbevandrad inom 70-80-talets actionfilmer, då kan du pricka av vilka filmer som du har sett som en liten extra bonus medan du tittar på den här filmen ) och den stora frågan är egentligen- har Tony ingen kontakt med andra människor? Man får inte veta mycket om Tonys bakgrund, man får inte veta någonting- vilket gör det lite frustrerande. Tony verkar bara finnas, kort och gott. Och han sover tillsammans med ett lik, av någon anledning... 


Jag tycker om att man har gjort filmen så verklighetstrogen. Det är inte massvis med splatter eller blodutgjutelse här, och Tony känns mer eller mindre mänsklig. Man dundrar inte heller på med massvis av musik, utan det är enkelt och man får nästan känsla av att man tittar på en dokumentär ibland- fast kameran råkar bara ha hittat Tony och bara "följer efter honom". 


Jag tyckte däremot inte om slutet. Och som jag sa från början, jag hade förväntat mig lite mer... tja, mördande! Istället var det som att mördandet hamnade i skymundan, något som bryter den stilla, lugna ytan för ett ögonblick och sedan återgår allt till att handla om missanpassade, underliga Tony. Det var lite svårt att kväva en och annan gäspning för mig emellanåt, för det blev lite tråkigt ibland. 








 

Av theotherside - 4 juni 2011 19:26

Det krävs knappast en litteraturprofessor för att man ska inse vilken välkänd pjäs den här filmen har funnit inspiration ifrån, men vissa "konstnärliga friheter" har vidtagits och av originalet finns inte mycket kvar mer än grundstoryn. Gnomeo and Juliet var mer underhållande än vad jag trodde att den skulle vara, samtidigt som det är en hel del som man har sett flera gånger om. Jag tror dock att den här vänder sig till de som är yngre än mig, så man får ju ha överseende med detta och ta filmen för vad den egentligen är- en barnfilm. Tyvärr inte kryddad med så mycket "skämt" som går över huvudet på de yngre, så stundtals blir det lite för mycket kladd och alltför gulligt för min smak. 






Läs inte mer om du inte har sett filmen!





Filmens absoluta höjdpunkter tycker jag var inledningen- där en torr tomte ska berätta den långa inledningen till berättelsen. Jag gillade också sekvensen där huvudpersonen pratar med Romeo och Julia-skaparen William Shakespear, men jag tycker nog att William borde ha haft lite mer vettiga saker att komma med;P


De obligatoriska roliga bipersonerna består den här gången av Featherstone, en flamingo med en välinsmord mun men som är sådär härligt tokigtroligglad, precis som bipersoner i en sådan här film har en tendens att vara. Och visst, flamingon lockar ned några fniss från mig med men han är tyvärr inte den roligaste figur man har sett. Även Juliets bästa väninna, grodan,har sina stunder men de är alldeles för få och fyller inte tomrummet så värst bra. 


Men Gnomeo and Juliet är småputtrig och ganska underhållande medan den pågår, men visst- jag saknar det där lilla extra! Det där lilla extra som ofta återfinns i Pixars animerade filmer. Jag kan inte riktigt säga vad det är, men jag tror ni förstår ungefär vad jag menar i alla fall. Och det blir helt enkelt för mycket med den supertrimmade gräsklipparen i slutet, ett ganska väntat slut samtidigt som det inte kändes speciellt nyskapande eller dramatiskt. En liten fadd smak av att man ville ha lite mer än vad som erbjöds infinner sig när eftertexterna börjar rulla, och inte ens Elton Johns, vanligtvis så briljanta, musik är något lyft för den här filmen. Så till viss del är jag inte helt nöjd med filmen, samtidigt som den ändå levererade vad den skulle- underhållning för stunden!








 



Av theotherside - 4 juni 2011 18:55

Jag är beroende av Coca-Cola, men det är inte så att jag måste ha Cola precis hela tiden och jag klarar mig i en, två, tre veckor utan att dricka Cola- jag tror jag klarar av att inte dricka Cola på över en månad, om inte längre till och med. Men Cola har alltid varit min favoritdryck, och jag väljer Cola som dryck varje gång jag är ute och käkar eller om det finns möjlighet att välja. 

Varför är inte mitt beroende till snus likadant? Snus klarar man sig inte utan mer än högst två timmar. Efter den tiden känner man rentav att man behöver stoppa en prilla under läppen för att stilla snus-suget. Man blir ganska lättirriterad, sur, vresig under den tid man är utan prillan under läppen. Men snus är ett mer eller mindre skapat beroende, något man själv har gjort sig beroende av. 

Det är dock likadant med Cola... Men ändå får man inte någon abstinens efter att dricka Cola efter två, tre timmar. Man måste inte ha hela kylen fylld med Coca-Cola...

Att beroende kan se så olika ut...








 

Av theotherside - 4 juni 2011 18:21

I brist på annat att göra så har jag två gånger lyckats zappa till TV4 Komedi ( en av de där skräpkanalerna som man har i kanalutbudet men som man egentligen aldrig tittar på mer än i undantagsfall) och råkat hamna i komikern Lee Evans standup-shower, och efter att ha sett en hel show i dag så måste jag säga att jag tycker om den lilla, energiska ( han springer konstant omkring på scenen, svettas kopiöst och jag undrar hur han orkar) britten. Alla skämt är ju förstås inte bra, och en del skämt förstår man inte på grund av att man inte bor i England- många skämt är väldigt landsbundna och tittare i Sverige, eller vilket annat land som helst, förstår inte alla Evans blinkningar till typiska vardagliga saker som är uppebara för engelsmännen.

Men mycket av det som Evans skämtar om förstår man- bland annat om kvinnor och män;) 

Om du inte har sett Lee Evans tidigare tycker jag du ska ge honom en chans. Kolla i tv-tablån och se när TV4 Komedi sänder en av hans live-framträdande nästa gång! 








 

Av theotherside - 3 juni 2011 19:32

En liten "ordvits" in titeln ( eller så var det bara jag som misstolkade den ) men jag trodde filmen skulle handla om några tjejer som befann sig på en is i bikini av någon anledning- men egentligen borde man ha lagt till bikini gils "put" on ice, eftersom mördaren av någon anledning vill bevara kropparna och lägger dem i is så de inte ska ruttna... Ja, egentligen har det inte så mycket med något att göra, för annars är Bikini girls on ice en ordinär och ganska tråkig film!





Läs inte mer om du inte har sett filmen!




För det första- det finns en mängd trovärdighetssvackor i handlingen- men om man nu till äventyrs ska till en stad för att där klä sig i bikini och tvätta bilar... Borde man inte då byta om till bikini när man har kommit till stan? Det vore mest troligt ( men inte lika roligt ) för de här kvinnorna är i bikini genom hela filmen. Inte så dåligt, egentligen... 

Det andra är varför folk egentligen stannar vid en bensinpump ( lägg märke till detta- det är en enda pump på den nedlagda bensinmacken ) som ser ut att härstamma från början av seklet. Alla tror bara att det finns kvar bensin i den, och att den nedgågna lilla butiken bara ser nedgången ut men att det ska finnas folk där, trots att man inte ser skymten av någon, varken av andra människor eller av andra bilar?


Karaktärerna är inte heller mycket att orda om. Vi har den kåta killen, som tyvärr är alldeles för nördig för att få ligga med någon av "biltvättartjejerna".

Gruppens bitch, Kelly, bråkar med var och en men har naturligtvis ett eget litet gäng som hela tiden står bakom Kelly.

En av huvudpersonerna kan tala franska och verkar vara den enda som är en aning begåvad i det här ganska korkade gänget.


Klichéer finns det väldigt gott om i Bikini girls on ice... Mördaren är tystlåten, galen ( men bär faktiskt ingen mask) och stönar och stånkar så mycket efter att han har tagit livet av kvinnorna att man börjar misstänka att han har någon form av sexuella frustationer som han tar ut genom att mörda folk. 

Liksom i de gamla klassiska Fredagen den trettonde-filmerna så finns det förstås en gammal gubbe i den här filmen som kör förbi macken och varnar kvinnorna för att "hemska saker har hänt här" och att människor som har vistats vid macken aldrig har setts till igen. 

Och naturligtvis finns en mer än lovligt korkad, omotiverad sexscen med i alltsammans;P


Men..Bikini girls on ice är ändå traditionell och har med en hel del finfina splatterscener och en handling som inte är något att orera om förstås, och man får ta den som den är helt enkelt, och funkar bra som underhållning för splatter-vänner. Även om jag hade trott att den ändå hade kunnat erbjuda något litet extra... 










 

Av theotherside - 3 juni 2011 01:34

Men herregud, kan de inte låta Sony vara?! Varför inga polisräder mot de här hackarna eller vet de fortfarande inte vilka som ligger bakom?! Och hade inte Sony för några dagar sedan lyckats täppa till säkerhetshålen, eller har hackarna funnit nya? 



http://www.expressen.se/nyheter/1.2457768/sony-pictures-utsatt-for-hackerattack









 

Av theotherside - 2 juni 2011 15:40

Yes, lite nya uppgifter om den kommande James Bond-filmen- den får premiär den 26 oktober 2012. I god tid innan jorden påstås ska gå under, alltså;)




http://www.empireonline.com/news/feed.asp?NID=31143









 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards