Direktlänk till inlägg 28 maj 2011

The Rite

Av theotherside - 28 maj 2011 00:39

Jag har väldigt stora problem att ta sådana här filmer på så stort allvar, oavsett hur välberättade och "trovärdiga" de än må vara. Alltsedan Excorsistens premiär har dessutom alla filmer som handlar om djävulsutdrivare antingen kopierat Excorsisten, eller bara gjort lite billig b-film av detsamma. The Rite rör sig väl lite mitt emellan tycker jag, men med ganska säker hand lyckas ändå den svenske regissören Mikael Håfström åtminstone hålla sig borta från de värsta fällorna. Jag ser alltid sådana här filmer med en stor skopa skeptism, och då The Rite är baserad på "verkliga händelser" så växer min skeptism ännu mer eftersom jag inte tror att mycket mer än grundberättelsen bygger på en verklig händelse ( en tvivlande präst som sedamera blir övertygad om att både Gud och djävulen måste existera ) men att många av händelserna som finns med i filmen aldrig har ägt rum. Det är som det brukar vara, med andra ord. 


Av någon anledning fick jag för mig att huvudpersonen som spelas av Colin O´Donoghue var Jacke Gyllenhaal... Jag vet inte riktigt hur jag fick det att gå ihop, men båda är ju unga och snygga och det är väl egentligen det som alla nya, unga skådespelare har. Jag tyckte Colin gjorde en helt okej insats, men han hade inte speciellt mycket att göra egentligen- se lite tvivlande, rädd ut från början, sedan lite mer självsäker även om han såg ut precis som i början av filmen såväl som han var i slutet. Men en inre utveckling genomgår karaktären definitivt. 

Rutger Hauer har inte heller så mycket att göra, och faktum är att han inte gör något bestående avtryck på mig ... Hauer har gjort betydligt mycket bättre filmer tidigare, så hans medverkan i den här filmen kommer nog inte att bli ihågkommen som hans bästa prestation direkt. 


Mest minnesvärd är faktiskt Anthony Hopkins. Men egentligen spelar han väl ungefär samma roll i varje film som han medverkar i, den där äldre, kultiverade herren- det känner man igen! Men jag tyckte det var väldigt underhållande i slutet, då det var närapå gränsen för överspel för gode Hopkins! 


Om den fakta som omnämns i början av filmen- att över en halv miljon om besatta människor kommer in till Vatikanen- så undrar jag lite över om alla de fallen är så exceptionella som de som förekommer i filmen? Varför får man aldrig höra talas om dem, eller måste man läsa mer eller mindre obskyra tidskrifter för att få höra talas om dessa? 


The Rite var lite bättre än vad jag trodde att den skulle vara, men jag är fortfarande inte övertygad varken om att Gud eller djävulen existerar. Men den här filmen har inte heller som mening att göra någon troende, den är enkel och hyfsad underhållning som fungerar för stunden men som inte kommer att efterlämna något större avtryck. Godkänd underhållning, men inte så mycket mer än så...







 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards