Direktlänk till inlägg 20 mars 2011

Flickan som lekte med elden

Av theotherside - 20 mars 2011 23:25

Jag tycker att den här filmen var betydligt bättre jämfört med vad Män som hatar kvinnor var faktiskt. Det var en mer rek berättelse och betydligt mer spännande jämfört med vad det var med mysteriet som skulle lösas i den första filmen. Det blir dessutom lite tråkigt när man vet ungefär allt som händer när man har läst böckerna. 


Lisbeth Salander är betydligt bättre och mer trovärdig i Flickan som leker med elden. Borta är det groteska sminket och halsbandet med spikar som hon hade på sig under första filmen. Här är hon betydligt mer "normal" och betydligt enklare att tycka om- jag tyckte bland annat att hon överspelade alldeles för mycket i första filmen, men här är det på en mycket bättre nivå. Och jag tyckte faktiskt om den lesbiska scenen i den här filmen;) Den mellan Lisbeth och hennes sexkompis ( eller hur man nu ska beskriva henne). Det var en ovanligt het och närgången scen, tycker jag...


Michael Nykvist tycker jag fortfarande är ganska tråkig som Blomkvist. Helt fel casting, enligt den bild som jag har fått av huvudpersonen när jag har läst böckerna. Jag hoppas att Daniel Craig passar bättre in i den bild jag har av Blomkvist. 


En annan sak- det var roligt att se Pablo Roberto i rollen som sig själv ( fast ändå inte riktigt som sig själv antar jag i alla fall). På vilket sätt ska man ha rätt att använda sig av verkliga, levande människor i filmer och böcker? Om man utmålar dem på ett negativt sätt så är det kanske inte så bra... 

Men boxningsscenen mellan Roberto och den där underliga typen som inte känner någon smärta var bara uruselt skådespeleri och såg väldigt arrangerad ut.


Nåja, Flickan som lekte med elden var ganska bra faktiskt, och jag hoppas att den tredje filmen kommer att vara ännu bättre. 





 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards