Alla inlägg den 20 mars 2011

Av theotherside - 20 mars 2011 23:25

Jag tycker att den här filmen var betydligt bättre jämfört med vad Män som hatar kvinnor var faktiskt. Det var en mer rek berättelse och betydligt mer spännande jämfört med vad det var med mysteriet som skulle lösas i den första filmen. Det blir dessutom lite tråkigt när man vet ungefär allt som händer när man har läst böckerna. 


Lisbeth Salander är betydligt bättre och mer trovärdig i Flickan som leker med elden. Borta är det groteska sminket och halsbandet med spikar som hon hade på sig under första filmen. Här är hon betydligt mer "normal" och betydligt enklare att tycka om- jag tyckte bland annat att hon överspelade alldeles för mycket i första filmen, men här är det på en mycket bättre nivå. Och jag tyckte faktiskt om den lesbiska scenen i den här filmen;) Den mellan Lisbeth och hennes sexkompis ( eller hur man nu ska beskriva henne). Det var en ovanligt het och närgången scen, tycker jag...


Michael Nykvist tycker jag fortfarande är ganska tråkig som Blomkvist. Helt fel casting, enligt den bild som jag har fått av huvudpersonen när jag har läst böckerna. Jag hoppas att Daniel Craig passar bättre in i den bild jag har av Blomkvist. 


En annan sak- det var roligt att se Pablo Roberto i rollen som sig själv ( fast ändå inte riktigt som sig själv antar jag i alla fall). På vilket sätt ska man ha rätt att använda sig av verkliga, levande människor i filmer och böcker? Om man utmålar dem på ett negativt sätt så är det kanske inte så bra... 

Men boxningsscenen mellan Roberto och den där underliga typen som inte känner någon smärta var bara uruselt skådespeleri och såg väldigt arrangerad ut.


Nåja, Flickan som lekte med elden var ganska bra faktiskt, och jag hoppas att den tredje filmen kommer att vara ännu bättre. 





 

Av theotherside - 20 mars 2011 19:47

Det är på det här sättet hockey ska spelas för att vara som allra bäst, nervpirrande och ovisst in i det sista, och tillslut vinner det rätta laget ( haha åtminstone var det rätt lag som vann från min synvinkel)! Underbart och härligt och fantastiskt att Luleå inte vek ned sig och gav alla belackare en knäpp på näsan. Första semifinalen på tio år för Luleå stundar. Det kommer att bli mycket spännande att titta på och som extra krydda på moset så blir det Skellefteå som Luleå ska spela mot. Otroligt spännande, och ännu bättre för hockeyn här! Som en kille sa: Det är inte fråga om det kommer att vara fullsatt, frågan är hur många svarta börsen-biljetter som kommer att säljas. Klockrent!




http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/lulea/article12757600.ab






 

Av theotherside - 20 mars 2011 01:03

Tja, mycket är sig likt och mycket har man sett tidigare så Arctic Blast skiljer sig inte nämnvärt från många andra liknande katastroffilmer. Men är man ute efter att få se en katastroffilm i The day after tomorrow-proportioner så får man fortsätta leta- den här filmen är betydligt mindre påkostad och har betydligt ( för att inte säga rent ut sagt usla) skådespelare. Effekterna är, tyvärr, inte mycket att hurra för och de blir mer eller mindre skrattretande usla ( ja, vi är alla CGI-skadade på ett eller annat sätt- antingen används det alldeles för mycket effekter eller så är effekterna alldels för dåliga, vi är väl kort och gott aldrig nöjda). Filmen hade kunnat leva på att skildra hur det skulle gå för jorden om ozonlaget tunnas ut, eller om det som i filmen uppstår "luckor" i vårt skydd mot rymdens kyla. Men icket- istället försöker man så gott man kan att göra en "episk katastroffilm där hela jorden hotas". Det blir tyvärr mest bara löjligt, speciellt när man ser att filmmakarna inte förfogar över de resurser som 2012 och andra spektakulära katastroffilmer har.


Läs inte mer om du inte har sett filmen!


Relationerna då?! Där skulle man också ha kunnat lagt sitt krut men icket- istället är det precis som det brukar vara i de här filmerna- en familj som är påväg att brytas samman på grund av att pappa forskaren är helt uppslukad av sitt arbete men gissa hur det går för den sargade familjen innan eftertexterna börjar rulla? 

Vi har dessutom ytterligare en sådan där härlig klyscha som återfinns i de två filmer som jag redan har nämnt här, nämligen:

* Tro det eller ej, men chefen för väderföretaget där huvudpersonen jobbar tror honom inte då den superduktige forskaren försöker komma med varningar. Lärdom: Lyssna för fan på forskarna när de kommer med sina varningar. Det skulle bespara en hel del människors liv ( i filmerna, alltså).


Måste bara påpeka att jag misstänker att regissören Brian Trenchard-Smith är lite svag för blondiner. Inte alls dumt, det är inte det jag menar, men det blir lite irriterande att alla kvinnorna i de ledande rollerna råkar vara just det- blondiner. Jag som har lite svårt för att skilja på människor hade lite svårt för att se skillnaden och veta vem av karkatärerna som alla blondinerna gestaltade. Men det är väl bara jag som har det problemet;P 


Nåja, Arctic Blast var hyfsat underhållande i alla fall men den kommer inte att ge några bestående intryck i filmvärlden. Det enda som filmen möjligen lämnade efter sig hos mig var ett varningens finger. " Varför straffar Gud oss?! frågar en överlevande på ett apotek. " Det här är inte Gud som har gjort. Det har vi" svarar huvudpersonen, med tydliga pikar mot att vi borde sluta upp med att förorena jorden och att ozonlaget kanske inte kommer att finnas som en skyddande hinna ovanför oss för alltid. 







  

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards